Virgin Atlantic gaat Google Glass gebruiken om eersteklaspassagiers nog meer in de watten te leggen.

Als eersteklaspassagier bij de luchthaven uit je limousine stappen, en door het personeel van de luchtvaartmaatschappij begroet worden alsof je ze je al jaren kennen. Virgin Atlantic wil dat mogelijk maken met de Google Glass. Dinsdag begon de maatschappij een proef van zes weken, waarbij het personeel van Virgin op Heathrow de computerbrillen gaat dragen om de dienstverlening voor klanten persoonlijker te maken.

Persoonlijke gegevens

Het idee is dat Virgin-medewerkers via de Google Glass snel persoonlijke gegevens van passagiers in de eerste en businessclass voor ogen krijgen. Niet alleen krijgt de klant zo de illusie dat het hele Virgin-personeel hem of haar bij naam kent.

“Het personeel kan passagiers meteen de laatste informatie geven over hun vlucht en over het weer en evenementen op hun plaats van bestemming. Ook kan informatie in buitenlandse talen worden vertaald”, schrijft Virgin in een persbericht. Het personeel kan ook dieetvoorkeuren en andere wensen van de reizigers oproepen.

Daarmee hoopt Virgin het inchecken voor een vlucht meer te laten lijken op het inchecken voor een luxehotel. Want in klantonderzoeken klagen passagiers dat vliegen zo… gewoontjes is geworden.

Glans verloren

"Het is natuurlijk fantastisch dat meer mensen dan ooit kunnen vliegen tegenwoordig, maar luchtvervoer is zo toegankelijk geworden dat het z'n glans heeft verloren voor veel passagiers", zegt Dave Bulman, hoofd ICT bij Virgin.

Delta Airlines gaat dezelfde kant op: 19.000 leden van het cabinepersoneel krijgen een Nokia Lumia-telefoon om betalingen per credit card mee af te handelen. Op den duur zullen die toestellen ook worden gebruikt om persoonlijke informatie van passagiers op te roepen.

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl